Waarom een magazine?

Met de opkomst van internet, websites en social media is al vaak het einde voorspeld van traditionele communicatiemiddelen. Maar onderzoeken en bereikcijfers bewijzen jaar in jaar uit het tegendeel. Ook anno 2021 is een eigen magazine – print of digitaal – nog steeds een geweldig effectief middel in je communicatiemix.

In een magazine kun je jouw eigen verhaal vertellen en kun je de diepte in. Met een magazine maak je meer indruk dan met welke website of social media ook. Met een goede mix van informatie (need-to-know) en verstrooiing (nice-to-know) krijgt jouw boodschap in een magazine meer aandacht en creëer je een hechtere band met je lezers.

Papier of digitaal

Heel vaak stellen opdrachtgevers ons de vraag wat nu beter is voor hun magazine: een papieren uitgave of digitaal? Daar is geen makkelijk of eenduidig antwoord op te geven. De voors en tegens heb je vast wel eens gehoord. ‘Digitaal is goedkoper, beter meetbaar, maar ook vluchtiger’ en ‘Drukwerk is zo weinig actueel, maar het is wel lekker om een blad in handen te hebben’. Valide overwegingen, maar ook clichés. Wij maken bijvoorbeeld een papieren personeelsmagazine dat enorm gewaardeerd wordt. Het wordt thuis bezorgd en zo leest het thuisfront mee over wat er allemaal gebeurt ‘op de zaak’ bij vader of moeder of broer. En we maken digitale magazines waarop veel doorgeklikt wordt omdat ze ‘zo lekker wegbladeren en zoveel variëteit bevatten’. De lezers weten al dat aanstaande vrijdag de nieuwe editie in de mailbox landt.

Kortom: het ligt aan aan jouw doel en jouw situatie voor welke vorm jij kiest. Wat ons betreft is de vorm secundair; als de content maar goed is. Met relevante verhalen boei en bind je jouw lezers. Concentreer je daarop.

Rob Vullings

11 mei 2021