Waarom is het zo moeilijk om een magazine te maken?

Geslaagde sociale projecten, gedoe in wijken en nieuwe samenwerkingsverbanden: woningcorporaties hebben genoeg om over te vertellen. Het is cruciaal om de stakeholders betrokken te houden bij de gang van zaken.

Een magazine een goed communicatiemiddel voor woningcorporaties. Het is alleen bepaald niet eenvoudig om als organisatie een magazine uit te brengen. Wij zetten drie problemen op een rij waar je mee wordt geconfronteerd als je een magazine wilt uitbrengen.

Probleem 1: organiseren en coördineren

Het is makkelijk te onderschatten hoeveel denkwerk het vergt om een magazine op te zetten. Bij een magazine van tien artikelen zijn minstens vijftien mensen betrokken. Die groep moet worden aangestuurd. De redactie moet ook nadenken over de content. Dat is een voortdurende zoektocht naar balans, want de artikelen moeten afwisselend en tegelijkertijd samenhangend zijn. Daarnaast hebben de schrijvers tijd nodig om vertrouwd te raken met de onderwerpen waarover ze schrijven. Ze moeten zich inlezen en ze moeten mensen benaderen voor interviews.

Probleem 2: schrijven en redigeren

Een professionele tekst is de uitkomst van een geleidelijk proces. Schrijven is niet zozeer een activiteit, maar eerder een ambacht. Als schrijver besteed je niet alleen aandacht aan de inhoud, maar ook aan onder meer de schrijfstijl, de spelling en de bladspiegel. Dat proces resulteert in begrijpelijke en leesbare teksten. Het heeft ook tot gevolg dat je soms blind wordt voor je eigen teksten. De redacteur heeft de taak om in dat stadium fouten te voorkomen en de tekst aan te scherpen, zodat de boodschap uiteindelijk optimaal staat.

Probleem 3: vormgeven en drukken

In deze tijd is het makkelijker dan ooit om zelf een artikel op te maken. Met je tekstverwerker en een paar online tools kun je misschien een korte tekst behoorlijk verfraaien. De opmaak van een professioneel magazine is echter een heel ander verhaal: de artikelen moeten naadloos op elkaar aansluiten, de kleuren en de afbeeldingen moeten bij elkaar passen en de lettertypes moeten de boodschap versterken. Als dat allemaal gelukt is, zorgt de drukker voor een drukproef: dan pas zie je of de geprinte versie net zo’n spetterende uitstraling heeft als het digitale bestand.

Download onze whitepaper over magazines

Wij hebben onze kennis en ervaring met magazines vastgelegd in een whitepaper. Daarin leggen we uit hoe je in negen stappen een magazine produceert. Download de whitepaper.

Wij schrijven jouw beleidsrapport

Bureau Tekstschrijvers heeft de expertise om een aantrekkelijk, onderhoudend en informatief magazine te produceren. Wij helpen je daar graag mee.

Meer weten? Bel, app of mail ons!