Creatiefschrijven

Opdrachtgever

Rotterdampas

Vraag

1.050 korte advertentieteksten per jaar

Doorlooptijd

twee tot vijf dagen, vooraf ingepland

 

De opdrachtgever

Rotterdampas is een actiepas waarmee Rotterdammers al dertig jaar óf gratis óf met korting leuke dingen kunnen doen. Er zijn her en der gratis ijsjes, stukken appeltaart bij de koffie of driegangenmenu’s voor de helft van de prijs te verorberen. Maar ook sportlessen, beautybehandelingen en culturele uitjes horen bij het aanbod.

De vraag

Schrijf voor elke actie een ultrakorte advertentietekst. Maandelijks zijn er dertig acties, elk seizoen komen daar een stuk of zestig bovenop, in de zomer is er een speciaal vakantiepaspoort met 150 acties voor alle Rotterdamse kinderen en dan zijn er nog zo’n 300 acties nodig voor het jaarboekje. Van alle opdrachtgevers, aanbieders en de grote baas, gemeente Rotterdam, zijn er een hoop zaken waar je rekening mee moet houden. De planning wordt dan ook per jaar gemaakt, en daar kan en mag niet van worden afgeweken. Een verkooppraatje mag het absoluut niet zijn, de acties richten zich op de beleving van de Rotterdammer.

Onze aanpak

Door de langdurige relatie die we hebben met Rotterdampas – we schrijven al meer dan tien jaar voor ze – kennen we de exacte tone of voice. We schrijven catchy en ludiek. En werken rechtstreeks in het CMS van de klant. Ook weten we precies wanneer de briefings binnenkomen en wanneer we moeten opleveren. De doorlooptijd is daardoor heel kort: slechts twee tot vijf dagen. We plannen al maanden van tevoren de uren in, die zijn heilig. Dat moet ook, want de vormgever is de volgende partij in de keten en die heeft weer zijn eigen strakke deadline om zich aan te houden. En de aanbieders van de acties moeten er ook nog even naar kijken…

Het resultaat

Met z’n allen zorgen we ervoor dat de aanbiedingen vóór het begin van elke maand bij de consument liggen. Of dat ze op tijd in het magazine of jaarboekje opgenomen kunnen worden.